nzromi.reismee.nl

Cycloon, ‘’opgesloten’’ in Fox Glacier & Roadtrip 3.0

Kia Oraaaaa,

Hier weer een blog van mij vanuit een frisjes Nieuw Zeeland! Het is al 6 februari en het echte mooie weer lijkt voor de komende tijd eventjes verdwenen te zijn.

Vorige week donderdag, 1 februari, was de dag dat Nieuw Zeeland even flink getroffen werd door een flinke storm, een echte cycloon zelfs! Op woensdag werd iedereen al gewaarschuwd om niet onnodig de straat op te gaan vanwege de harde wind. En in de nacht van woensdag op donderdag begon het al! Het regende en stormde zo hard dat bij ons in huis het water zelfs binnen stond!

Op woensdag hadden wij ons laatste werkdagje bij Cafe Neve. Op woensdagavond gaven we nog een afscheidsfeestje met alle collega’s in ons huis. Iedereen had iets gemaakt en wij hadden voor cocktails gezorgd, erg geslaagd afscheidsfeestje!

Ons plan was om op donderdagochtend vroeg weg te rijden om weer op reis te gaan. Maar vanwege de Cycloon waren we, samen met ongeveer 200 touristen, letterlijk opgesloten in Fox Glacier. Alle stroom was uitgevallen, alle internetkabels waren gebroken en alle wegen rondom Fox Glacier waren afgesloten! En heel Nieuw Zeeland was getroffen door de storm. Vele steden zaten zonder stroom en er werden zelfs complete huizen en bomen van de grond gewaaid!

Na 2 dagen was de grootste schade wel weer opgelost en begonnen de eerste wegen weer te openen en op zondag openden de wegen van en naar Fox Glacier ook eindelijk weer! We konden gelukkig op vrijdag en zaterdag nog wat uurtjes werken bij het café. En op zondag was het dan de tijd om Fox te verlaten om weer op reis te gaan, op naar Dunedin!

Dunedin was vanaf Fox ongeveer 7 uur rijden, dus we besloten ergens in het midden van de route een nachtje te slapen op een camping. Maartje’s broer zit sinds een tijdje ook in Nieuw Zeeland, in Oamaru. Dat lag een klein stukje van de route maar het was maar 1 uurtje omrijden dus we besloten om hem te verrassen en daar voor een nachtje langs te gaan, erg gezellig!

Sinds gisteren zijn we in Dunedin, de studentenstad van Nieuw Zeeland! Een beetje genieten van het stadsleven na 2 maanden in een mini dorpje te hebben gewoond! En de laatste 3 weekjes reizen met Maartje totdat Jens naar NZ komt!

Tot snel weer allemaal!

See you,

Rooms

Gerry

Tjee Romi!!
Ook spannend om zo'n weer mee te maken en nix meer kunnen.
Gelukkig is dat weer over.
Geniet er nog lekker van!!!!
Nog ff en dan zie j3 Jens weer
Groetjes van ons!! XXX