nzromi.reismee.nl

Picton to Fox

Kia Ora Holland!

Hier alweer een nieuwe blog van mij vanaf Fox Glacier :)

Afgelopen zondag (3 dec) zijn we vanaf Wellington met de ferry naar Picton gegaan. We hadden al wat gesolliciteerd om ergens op het Zuidereiland een baan te vinden, we kregen al snel antwoord van een restaurant in Queenstown toen we op de ferry zaten! In vogelvlucht zijn we naar Nelson gereden omdat we daar verzekerd waren van goede Wifi voor een skypegesprek met het restaurant.

Helaas liep zit zonder succes af, we hebben de hele dag afgewacht op een telefoontje maar die kwam niet! Even een baalmomentje natuurlijk, maar we gingen met vol goede moed weer verder :)

We besloten om maar weer lekker door te gaan reizen en af te wachten of we misschien nog eens iets anders zouden horen van de andere sollicitaties. Op naar Abel Tasman dan maar! We kwamen aan op een geweldig mooie camping aan de rand van het National Park, ze hadden hier zelfs een heerlijk warme 'bush-douche'! Een stukje in de bossen naast een riviertje hadden ze een warme douche gebouwd, erg gaaf!

De volgende dag besloten we het nationale park maar eens te gaan ontdekken. We vertrokken voor een 6-uurse wandeling met een leuke Braziliaanse jongen van de camping naar het park! Alles wat we tegen kwamen was prachtig! De mooiste strandjes, alles was super groen, we zagen zeehonden en het was ook nog eens prachtig weer, heerlijk dagje dus!

Na een dagje Abel Tasman hielden we het daar voor gezien, we reden door naar een afgelegen camping vlakbij Murchison. Na daar een nachtje geslapen te hebben vertrokken we in de richting van de Westkust van NZ! Onderweg stopten we voor een koffietje en hier kregen we ineens wel heeel mooi nieuws te horen :) We hadden via onze Facebook-oproep voor een baan een bericht gekregen van iemand die ons tipte naar een cafeetje bij Fox Glacier. Na 2 telefoontjes en een mailtje was het al rond; we hadden allebei een baan gevonden! We zijn meteen doorgereden (6 uur!) naar Fox en we konden de volgende dag al aan de slag! Ook kregen we er een kamer bij waardoor we niet meer in onze auto hoeven te slapen, voor een paar weekjes wel lekker comfortabel!

Vandaag hebben we al onze 2e dag bij het café/restaurant en we zijn van plan om hier een maandje of 2 te blijven. Even geld verdienen en dan weer verder :)

De komende tijd zal ik dus iets minder updates geven omdat we even wat minder zullen zien en meemaken, maar af en toe zal ik jullie nog wel lastigvallen!

See you,

Romi :)

Welly-Birthday :)

Kia Ora Holland!

Hier mijn blog vanuit Wellington (ofwel Welly genoemd door de Wellingtonners)! Onze laatste bestemming van het noordereiland alweer, wat gaat de tijd snel! Morgen is het alweer tijd om de ferry te nemen naar Picton :)

Pfoeh wat is de tijd snel gegaan de laatste weken, ik ben alweer bijna 2 maanden op pad! Het voelt ook een beetje gek om morgen te vertrekken naar het Zuidereiland, alsof we al een klein beetje afscheid nemen van een klein stukje Nieuw Zeeland haha! Maar wat hebben we veel zin in het zuiden zeg, we zijn super benieuwd naar het volgende stukje van dit paradijs!

De laatste dagen in Wellington waren ook super! We hadden hier weer eens een hostel geboekt zodat we lekker midden in de stad konden zitten. En dat was een erg goede keuze, zo maak je de stad nog net even wat meer en wat leuker mee! Wellington is qua steden tot nu toe sowieso het grote hoogtepunt van NZ! Het overtreft Auckland voor mij persoonlijk ook op alle gebieden, wat is Wellington een heerlijke stad! Het begint al met de gezelligheid die de stad uitstraalt, overal leuke barretjes, restaurantjes en cafés. Er hangt een goede 'vibe' (zoals de NZ'ers zeggen) in de stad en er is veel kunst en cultuur te snuiven.

Ons grote hoogtepunt in Welly was wel mijn verjaardag. We hadden er speciaal voor gezorgd dat we met mijn verjaardag in Wellington zouden zijn zodat we het ook eens echt goed konden vieren, en dat hebben we gedaan haha! We begonnen al op donderdagavond met wat drankjes in het hostel en bij de Thai, onderweg kwamen we een leuke pub tegen de de hele avond happy hour had, daar gingen we heen :) Na een paar wijntjes gedronken te hebben was het dan eindelijk bijna 12 uur. Maartje had allemaal lieve cadeautjes voor me geregeld en een verjaardagsliedje voor me aangevraagd bij de bar, en de eerste lieve berichtjes en telefoontjes van thuis stroomden al binnen, ik voelde me meteen helemaal jarig!

De volgende ochtend kreeg ik taart met kaarsjes als ontbijt, super schattig:) Na een slome ochtend kwamen we rond de middag weer een beetje op gang om mijn verjaardag nog eens te vieren! Na een bioscoopbezoekje, uiteten en wat drankjes keek ik terug op een zeeer geslaagde verjaardag! Dankjulliewel allemaal, ook voor de lieve berichtjes :)

Nu is het tijd om morgen verder te reizen, ik zal jullie zo nu en dan weer even een update geven over onze avonturen hier!

See ya,

Romi

Raglan & Tattoo Festival

Hallo Allemaal!

Hier is alweer mijn volgende blog, deze keer vanaf New Plymouth!

Na de mooie Waitomo Caves besloten we om daar nog een nachtje door te brengen in een farm stay in het dorpje Waitomo. De volgende ochtend was het tijd om onze roadtrip te vervolgen naar het relaxte Raglan. Raglan staat bekend als DE surfplaats van Nieuw Zeeland en dat bleek ook wel;)

Als je dan in DE surfstad van het land bent kun je bijna niet anders dan zelf de golven ook eens even uittesten! We huurden een surfboard en een wetsuit bij een locaal koffiezaakje en gingen op zoek naar het strand van Raglan. Wauw, het doet zijn bekende naam wel eer aan moet ik zeggen! Lange stranden vol met surfers en hoge golven, een paradijs dus voor elke surfer! Wij als beginnende surfers konden hier ook ons hart ophalen!

Na een dagje surfen en chillen in het hippie-achtige Raglan vervolgden we onze tocht naar New Plymouth. Dit is een stad in het Zuid-Westen van NZ. Hier woont Mattie, een jongen die ik 2 jaar geleden op Sziget Festival in Hongarije heb ontmoet. Hij nodigde ons uit voor zelfgemaakte pizza's bij hem thuis! Dit leuke aanbod sloegen wij natuurlijk niet af, en ik vond het erg leuk om Mattie weer eens terug te zien!

De volgende dag hadden we afgesproken om onze vrienden, Jake, Luke en Krista (hebben we al in meerdere plaatsen mee afgesproken) weer te gaan zien hier. Samen gingen we naar een paardenrace! Na een paar dollar te hebben ingezet op verschillende paarden gaf ik de moed op, ik had geen succes die avond! Maartje en Jake hadden wel geluk en wonnen allebei 70 en 125 dollar die avond! Na wat leuke gesprekken en gratis drankjes van wat locale jongens zochten we onze camping weer op.

Op zaterdag en zondag stond het NZ Tattoo & Art Festival op het programma! We hadden hier samen met Jake, Luke en Krista tickets voor besteld. Hier komen de beste tattoo-artiesten van de wereld samen, een paradijs voor elke tattoo-liefhebber! Ik was al een tijdje aan het nadenken over een nieuw tattoo, en dit leek me de perfecte plek voor een nieuwe! Maartje en Krista hadden hetzelfde idee en we hebben alle 3 een nieuwe laten zetten! En helemaal happy met resultaat!

Morgen vertrekken we weer uit New Plymouth. Op naar Wellington, de hoofdstad van NZ en onze laatste bestemming alweer op het Noordereiland voordat we op zondag de ferry naar het Zuidereiland nemen! Maar eerst op vrijdag mijn verjaardag eens goed vieren!

Ik houd jullie op de hoogte! Tot snel weer!

See ya!

Romi

Hiken, hiken en nog eens hiken!

Hallooo allemaal!

Hier weer een nieuwe blog van mij uit NZ! :) De titel van deze blog verraad al een beetje waarover deze blog zal gaan, namelijk; HIKEN! :)

In Gisborne was het nog even chillen en rustig aan doen, een middagje surfen, glijden van een rockslide en wat rondlopen langs de stukjes waar James Cook en zijn mannen aan land kwamen. We vermaakten ons er prima en leerden weer erg leuke mensen kennen!

Na Gisborne ging het echte werk beginnen! Nieuw Zeeland, misschien wel een van de beste landen ter wereld om te hiken, er zijn hier overal hikes, lange, korte, door de bergen, langs de zee, overal! Het werd dus tijd dat wij onze wandelschoenen ook eens aandeden voor een 6 uurse hike in het Te Urewera National Park, dat was onze volgende stop na Gisborne.

5 en een half uur later, en 21 km verder kwamen we aan bij een prachtig meer in het park! Na een overnachting op een free campsite in het Nationale park hebben we onze route vervolgd naar Taupo, lake taupo is een van de grootste meren van NZ en het deed me ergens wel een beetje denken aan meren in Italië (Gardameer bijvoorbeeld). Taupo was een gezellig stadje waar we ons prima vermaakten met een bioscoopbezoekje, Thais eten en een bezoek aan een heerlijke (en goedkope) Spa!

Na 2 dagen Taupo hadden we het daar wel weer een beetje gezien. We hadden met wat vrienden (Jake en Luke), die we eerder deze reis hadden ontmoet, afgesproken om samen de Tongariro Crossing te lopen. Dat is een route van 19,4 km en deze kruist door vulkanische kraters! Na Taupo reden we dus naar Tongariro National Park, een uurtje ongeveer van Taupo af. We zochten een leuke camping uit en boekten de shuttle bus die ons naar de start van de hike zou brengen. De volgende ochtend om 6:30 uur begon onze wandeling :)

Na een 3 uur durende wandeling door de storm (65 km/u wind!) en kou kwamen we aan op de top van de crossing, en wauw wat een uitzicht!! Dit was zeker weten een van de mooiste dingen die ik tot nu toe in dit land heb gezien, we liepen langs helderblauwe meertjes, langs de kraters van de vulkanen, langs de sneeuw, door een maanlandschap, prachtig gewoon! Het was de kou en wind zeker waard! De terugweg liepen we weer bergaf met een uitzicht op lake Taupo in de verte :)

Vanochtend vroeg vertrokken we alweer op tijd naar onze volgende plek, Waitomo! We hadden hier een tour geboekt naar de Glowworm Caves, en er was alleen nog maar om 9:30 uur een plekje voor ons. Vanaf Tongariro was het nog een dikke 2,5 uur rijden dus om 6:30 zaten we alweer in de auto. Maar ook de caves waren het vroege opstaan zeker waard, leuke ervaring!

Tot snel Holland :)

See ya! Romi

Kiwi Vibes :)

Hi there!

Hallo weer allemaal! Ik ben er weer met een nieuwe blog:)

Het is vandaag 14-11-2017, dat betekend dat ik alweer bijna 5 weken onderweg ben. Op 10 oktober stapte ik in het vliegtuig en sinds 13 oktober ben ik al in NZ. Na 2 weekjes in Kerikeri te hebben gewoond en gewerkt ben ik ook alweer 1,5 week aan het reizen!

Mijn vorige blog stopte bij Rotorua, daar zal ik nu verdergaan:) Vanaf Rotorua zijn we 's ochtends vroeg weg gereden naar Wai-o-tapu, de geothermische gebieden. We waren er al op tijd omdat om 10:15 uur de Lady Knox Geyser water zou gaan spuiten, erg indrukwekkend om te zien, op youtube zijn er vast wel wat leuke video's over te vinden :p Na lady Knox zijn we nog een hele tijd door het hele gebied gelopen met gele, groene en roze geothermische stoombaden van ongeveer 100 graden celcius!

Na Wai-o-tapu was het tijd voor een bezoek aan een Maori-village een stukje buiten Rotorua. Hier kregen we een rondleiding door een echt oud Maori dorp waar nog steeds de echte inheemse bevolking leeft. We leerden over hun cultuur, deden mee aan spellen en leerden wat woorden in hun taal, de mannen in onze groep leerden de Haka en we mochten meedoen aan een echte Hangi (een soort bbq onder de grond). Hele leuke avond gehad daar met leuke mensen, en wat cultuur gesnoven.

Dit was het einde van ons avontuur in Rotorua. Hierna zijn we weer terug gegaan naar Tauranga (hier waren we al eerder). We hadden hier wat vrienden gemaakt in de pub van Papamoa, het waren locals en die hadden ons uitgenodigd om na Rotorua weer terug te komen voor een gratis bbq en surfles bij een van hun thuis. Het was een zeer geslaagde avond met Nieuw Zeelandse hamburgers en veel goede wijn van Robbie (die werkt bij een wijnbedrijf!). We konden er ook nog gratis blijven slapen, ideaal dus voor ons als goedkope backpackers! De volgende ochtend kregen we een ontbijtje van onze vrienden in de stad en stond een gratis surfles op het programma! Lee, een van de jongens leerde Maartje en mij de basics van het surfen, dat was gaaf zeg, genieten!

Na onze surfavonturen in Papamoa verlieten we onze Kiwi-vrienden weer om door te gaan naar East Cape. Hier hebben we een nachtje gespendeerd op de meest Oostelijke camping ter wereld :) Vanmorgen zijn we naar het lighthouse geweest van East Cape en vanaf daar hebben we onze route vervolgd naar Gisborne, waar we nu zijn! De plek waar James Cook zijn eerste voetstappen op Nieuw Zeelandse bodem zette. En oh ja, we slapen vannacht op de meest Hippie-achtige camping van NZ denk ik, heerlijk sfeertje hier, relaxed en gezellig! Ik ben benieuwd naar de rest van Gisborne.

See ya Holland!

Groetjes van Romi

Livin' the good life part 1

Kia Ora allemaal!

Hier is hij dan: blog 1 van mijn roadtrip avonturen :)

Vorige week zaterdag was de dag dat Maartje en ik onze spulletjes in Kerikeri pakten en vertrokken naar de nieuwe pareltjes van Nieuw Zeeland. De eerste bestemming was Colville, bij de Coromandel Peninsula. We reden vanaf Kerikeri (Bay of Islands) via de Westkust en door Auckland naar Colville. Het was meteen een lange tocht, we deden er maar liefst 9 uur over! We kwamen wel door prachtige stukjes natuur en gelukkig hebben Maartje en ik altijd wel iets te kletsen en te lachen in de auto, en het rijden hier geeft zo'n gevoel van vrijheid!

Eenmaal in Colville aangekomen begon het helaas iets minder mooi dan gehoopt, het regende de hele dag, avond en nacht. We hadden het idee om gezellig een drankje te doen in de enige kroeg van Colville, maar helaas haha, de kroeg was gesloten. Gelukkig stonden we wel net in een Wifi-zone (een van de weinige hier) dus hebben we in de auto, met de tikkende regen op de achtergrond een film gekeken op Netflix! Op de achtergrond was een dorpsfeestje aan de gang met een hoop vuurwerk, achteraf dus toch een zeer geslaagde avond.

De volgende dag klaarde het gelukkig weer helemaal op en kwam de heerlijke Nieuw Zeelandse zon weer te voor schijn. We reden naar Hot Water Beach in Hehei (dit zijn warm water bronnen aan het strand), en daarna vervolgden we onze route naar Tauranga. Tauranga is NZ's snelst groeiende stad! Na wat zoekwerk vonden we een super leuke camping aan het prachtige strand van Papamoa (een soort buitenwijk van Tauranga). De camping had een hot tub en een grote keuken en doucheruimte, en dat voor maar 10 dollar per nacht.

In Tauranga zijn we meteen de stad gaan verkennen en hebben we een middagje gezwommen in de zee. 's Avonds zagen we de maansopkomst aan de kust, prachtig gewoon! In de buurt was een gezellige pub waar we later nog wat gingen drinken! Erg gezellig en we besloten om dinsdag terug te gaan, dan zou er een burgeravond zijn (10 dollar voor burgers!). Haha maar het bleek te mooi om waar te zijn, de burgeravond was op donderdag. Wij besloten niet de moeilijkste te zijn en toch daar te gaan eten. Gelukkig ook maar, het was een geweldig leuke avond waarbij we eindigde bij wat locals thuis! :)

Na 3 dagen in Tauranga te hebben gespendeerd vervolgden we onze route landinwaarts, naar Matamata (Hobbiton). We hadden een tour geboekt bij de Movieset van The Hobbit. Wauw, wat een mooi landschap daar, en wat bijzonder om op de set rond te lopen! Na Matamata zijn we doorgereden naar Rotorua. Vanuit Rotorua schrijf ik nu deze blog, we hebben een fijne camping midden in de natuur aan het water. Nu even plannen maken voor de komende dagen!

Tot snel lieve mensen thuis :)

Groetjes Romi

Roadtrippen 2.0 :)

Haaallooo Nederland!

Het is inmiddels alweer 3 weekjes geleden dat ik ons herfstachtige landje verliet, op naar nieuwe avonturen, nieuwe vrienden, en een kiwi-achtig leven.

En wat zijn deze 3 weken voorbij gevlogen moet ik zeggen! Na wat dagen in Auckland, Paihia en Russel te zijn geweest reden Maartje en ik door met onze mini-van naar Kerikeri, onze voorlopige woonplaats :)

Na een aantal dagen Kiwi's te hebben gesqueesd en geplukt zat het meeste werk erop bij de Kiwi Orchards van Kerikeri. We begonnen met goede moed aan wat 'day jobs' die we ook erg leuk vonden, en het was toch weer een mooi zakcentje. Later bleek alleen ook bij de day jobs dat we hier niet full time aan de slag konden, wat toch ons doel was in Kerikeri.

We besloten op sollicitatie dag te gaan, we gingen langs bij 12 verschillende restaurantjes, winkeltjes, supermarkten, etc in Kerikeri en Paihia. Maar helaas zonder al te veel succes! Een leuk restaurantje in de buurt kon mij een baan aanbieden maar had geen baan voor Maartje. We zijn samen op reis, dus allebei werk, of allebei niet en verder :)

Om niet te veel tijd te 'verspillen' om het zo maar even te zeggen besloten we onze reis verder uit te stippelen! Dus... Dat betekent opnieuw onze koffers pakken en de auto (ons reishuisje) weer klaar maken voor vertrek! Woeehoe! We gaan weer reizen, roadtrippen met onze auto! Op naar alle mooie plekjes in dit geweldige en bijzondere land!

We gaan ons 'huisje' en de leuke mensen van Kerikeri wel missen, het voelde al een beetje als thuis na er 2 weken gezeten te hebben. We hadden zelfs al contacten gemaakt met wat locals van hier via ons werk bij de kiwi orchard!

Morgen vervolgen we onze reis in Zuidelijke richting, we gaan op naar de Bay of Plenty! Ik ga weer wat meer posten voor jullie, want tijdens het reizen maken we wel wat meer mee dan hier in Kerikeri ;)

Zo super benieuwd naar de rest van het land, tot snel iedereen!

See ya!

Groetjes van Romi

Squeezing Kiwifruit in Kerikeri! Ik ben al bijna een local :)

Hallodiooo!

Yay, mijn eerste werkdag zit erop!

Vanochtend om 6:15 uur ging voor Maartje en mij al de wekker. We waren gelukkig niemand echt van last op de vroege ochtend, want iedereen in de Lodge was al vroeg uit de veren om ook aan het werk te gaan. Voor ons was het de eerste dag op de Kiwifruit Orchard in Kerikeri (waar we nu ook wonen:)). De dag begon dus al om 6:15 uur voor ons, na een snel ontbijtje sprongen we om half 8 de auto in!

Dave, de eigenaar van onze Lodge zou ons de weg wijzen naar het 'Packhouse', hier zouden we ons contract ondertekenen en wat info krijgen over onze job. Na wat misverstanden kwamen Maartje en ik natuurlijk op de verkeerde plek uit. Na wat gelach en gezoek kwamen we toch nog net op tijd aan op de GOEDE locatie! Een echt oud en Nieuw Zeelands boerderijtje, met een mega stuk land erachter (voor de Kiwi's dus)

Om 9 uur was het dan eindelijk onze tijd om echt aan het werk te gaan! We werden ontvangen door een paar oude Kiwi's (ik bedoel nu mensen, haha). Lekker ouderwets gekleed met een echt Nieuw Zeelands accent :p

Maartje en ik gingen samen met nog 2 anderen aan de slag: Squeezen van de Kiwiblaadjes stond op het programma! Erg grappig om te doen maar het was wel even wennen, onze nek en rug zijn het nog niet gewend! Maar dat komt nog wel, ik ben benieuwd naar alle anderen dagen op de Orchard!

Ik hou jullie op de hoogte!